Työttömyysturvaa ilman muuta

YTK Barometri: Naisten työttömyys on laskenut viime vuodesta

08.03.2017

Suomalaisten naisten työllisyys on noussut edellisvuodesta prosenttiyksiköllä. Selkeintä parannus on 50–60-vuotiaiden kohdalla, joiden työllisyys on parantunut 1,5 prosenttiyksikköä.

YTK:n naisjäsenten työttömyys oli tämän vuoden helmikuussa 10,2 prosenttia. Viime vuoden helmikuussa työttömyysaste oli 11,2 prosenttia. Tieto selviää Suomen suurimman työttömyyskassan YTK:n työttömyysbarometristä.  YTK:n jäsenet edustavat noin 15 prosenttia suomalaisista palkansaajista.

”Naisten työllisyyden parantuminen linkittyy yleiseen myönteiseen työllisyyskehitykseen. Viime vuoden helmikuusta YTK:n jäsenten työttömyys on laskenut noin 1,5 prosenttiyksikköä”, kertoo YTK:n toimitusjohtaja Auli Hänninen.

Maantieteellisesti tarkasteltuna naisten työttömyys on laskenut selkeimmin Pohjois-Karjalassa ja Lapissa, joissa molemmissa naisten työttömyys laski vuodessa jopa 3,6 prosenttiyksikköä.

50–60-vuotiaiden työttömyystilanne huonoin, mutta työttömyys laskenut eniten

Suhteellisesti paras tilanne naisten kohdalla on 40–50-vuotiailla, joista 8,5 prosenttia on työttömänä. Heikoimmassa tilanteessa ovat puolestaan 50–60-vuotiaat naiset. Heistä työttömänä on 17,2 prosenttia.

”50–60-vuotiaiden naisten heikko työllisyystilanne on selvä yhteiskunnallinen ongelma. Tämän vuoksi on myönteistä, että Barometrin mukaan työttömyys on tässä ikäluokassa laskenut.”

Hänninen viittaa YTKbarometriin, jonka mukaan 40–50-vuotiaiden naisten työttömyys laskee nopeammin kuin muissa ikäjakaumissa. Vuosina 2015–2016 ikäjakauman työttömyys vakiintui 18,7 prosenttiin. Siitä työttömyys on laskenut vuoden aikana 1,5 prosenttiyksikköä.

”Tämä, jos mikä on iloinen uutinen näin naistenpäivänä!”, Auli Hänninen kertoo.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Auli Hänninen, puh. 0400 415 230 | auli.hanninen@ytk.fi

YTK Yleinen työttömyyskassa, ”Loimaan kassa”
Yleinen työttömyyskassa YTK on kaikkien palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa yli 380.000 suomalaista palkansaajaa työttömyyden varalta. Jäsenmäärältään YTK on Suomen suurin työttömyyskassa ja sen toimintaa valvoo Finanssivalvonta. Loimaalla YTK:n toimistossa työskentelee 130 ansioturvan ammattilaista.  www.ytk.fi

Liity tästä
Laske päivärahasi