Työttömyysturvaa ilman muuta
Työttömyysturvaa ilman muuta
Työttömyysturvaa ilman muuta
Aarkisto

07.04 2017

Ennakoivaa asiakaspalvelua

Kirjoittanut: Rami Lehtonen, kehitysjohtaja

Meitä YTKlaisia on jo yli 380 000, joten ennakointi on tärkeää, jotta kaikille voidaan taata parasta asiakaspalvelua. Ennakointi alkaa palvelutason oikein mitoittamisesta ja vaatii siksi työttömyysasteen ennustamista. Tässä meillä on apuna mm. YTK-barometri. Perusvalmiuden saavuttamiseksi myös henkilöstön osaaminen ja motivaatio pitää olla kunnossa, jotta voimme rakentaa toimivaa asiakaspalvelua modernien työvälineiden, järjestelmien ja prosessien avulla.

Järjestelmien tehtävä on tukea asiakaspalvelijoiden työtä. Asiakaspalvelijoilla on käytössään reaaliaikainen kuva jonotilanteesta, ja järjestelmä ohjaa aina pisimpään jonossa olleen puhelun, viestin tai hakemuksen käsittelyyn. Jatkossa myös eri kanavista tulleet viestit yhdistyvät asiakaspalvelussa samaan käsittelyjonoon. Kun asiakas soittaa meille, niin haemme asiakkaan olennaisimmat tiedot jo valmiiksi, jotta asiointi nopeutuu. Asiakkaan pitää kokea, että tunnemme hänen asiansa.

Päivärahan hakijoiden osalta olemme pyrkineet rakentamaan sähköisen asioinnin prosessin niin ohjaavaksi kuin mahdollista, jotta kaikki tarvittavat tiedot ja liitteet olisivat meillä kerralla päätöstä varten. Näin nopeutamme asian käsittelyä ja asiakas saa rahat tililleen entistä nopeammin. Automaatti käsittelee jo suurimman osan jatkohakemuksista ja tulemme lisäämään hakemusten automaattista esikäsittelyä (mm. tulorekisterin ja ohjelmistorobotiikan avulla), jotta henkilökohtaiseen asiakaskohtaamiseen jää yhä enemmän aikaa.

Hyvää asiakaspalvelua ja ennakointia on myös kertoa etukäteen asiakkaille heidän tilanteeseen vaikuttavista asioista, kuten esim. verokertymien täyttymisestä ja enimmäismaksuaikojen lähestymisestä. Myös puuttuvien liitteiden osalta pyrimme jatkossa saamaan muistutuksia asiakkaille.

Ennakointia on monenlaista. Yhteistä on pyrkimys sujuvampaan asiakaspalveluun ja parempaan asiakaskokemukseen. Miten temppu siis tehdään? Taikuri ennakoi tulevaa ja on aina katsojaan nähden vaiheen edellä. Katsojalle kaikki näyttää helpolta ja luontevalta. Todellisuus on kuitenkin toisenlainen. Onnistuminen vaatii rutiinien harjoittelua, kokonaisuuden hahmottamista ja oikeaa ajoitusta. Turhia liikkeitä ei ole. Onnistuessaan temppu palkitsee niin katsojan kuin taikurinkin.

Kommentit
4
Jätä kommentti

Kirjoita kenttään yllä olevassa kuvassa näkyvät merkit. Etkö saa selvää? Muuta tekstiä.
Katariina Collin, lakimiesharjoittelija12.04.201710:35

Hei Jaakko Lahtinen!

Ikävä kuulla, että et ole ollut tyytyväinen YTK:n toimintaan. Otamme palautteesi huomioon, kun kehitämme toimintaamme. Nettisivuillamme kohdassa ”Ulkomailla työskentely ja työttömyysturva” -> ”Työskentely EU/ETA –maassa tai Sveitsissä” -> ”Toisesta EU/ETA-maasta tai Sveitsistä maksettujen sosiaalietuuksien vaikutus” on tietoa näistä maista maksettavien etuuksien vaikutuksesta. Työttömyyskassan päätöksentekoa sitoo niin suomalainen kuin EU -lainsäädäntökin. Huomaathan, että jos olet tyytymätön päätökseen, voit hakea siihen muutosta. Mikäli haluat säilyttää työttömyyskassan jäsenyyden, tulee jäsenmaksu maksaa. Jäsenyyden päättämisestä on ilmoitettava erikseen eroilmoituksella.

Erika, esimies12.04.201710:08

Hei Kari,

kiitos kommentista ja hyvistä kehitysehdotuksista koskien nettisivujamme.

TE-toimisto antaa vuorotteluvapaalle jäävälle henkilölle työttömyyskassaa sitovan työvoimapoliittisen lausunnon. Päätöksen maksettavasta vuorottelukorvauksesta tekee työttömyyskassa.

Vuorotteluvapaalle siirtyvän tulee toimittaa työttömyyskassaan vuorottelukorvaushakemus. Vuorottelukorvaushakemuksen liitteeksi tarvitaan palkkatodistus 52 viikolta vuorotteluvapaata edeltäneeltä ajalta, sekä kopio työnantajan kanssa tehdystä vuorottelusopimuksesta. Sopimuksessa on vuorottelukorvaushakemuksen käsittelyn kannalta tärkeitä tietoja työssäolosta ja mahdollisista palkattomista poissaoloista, jotka eivät käy ilmi TE-toimiston lausunnosta. Meille liitteitä voi lähettää myös sähköisesti OmaYTK palvelun kautta.

Kari Parikka11.04.201712:25


"Ennakoivaa asiakaspalvelua"

Jäin nyt vuorottelu vapaalle ja siitä johtuen haen vuorotteluvapaa ansiosidonnais osa korvausta.

Informaatio sivuillanne on vain että sopimus tarvitaan TE-keskuksen lomakkeella. Mitään muuta ei ole selkeästi esillä.
Tehkää vuorotteluvapaa nimikkeen alle kunnon kaavio miten prosessi etenee ja mitä te itse vaaditte paperidokumenttia.
TE-keskuksen työvoimapoliittinen lausunto on jo olemassa ja lähetetty teille.

Palkkatodistus on ja chat yhteydessä vaaditaan vielä kopio sopimuksesta. Noin karkeasti arvioiden miten te sillä teette kun TE-keskus on sen pohjalta tehnyt päätöksen jonka tiedot on liitetty työvoimapoliittiseen lausuntoon.

Kaikki löytyy sähköisessä muodossa mutta täytynee silti pistää epävarman postin kuljetettavaksi.

TE-keskuksen toimista arviosana kiitettävä, teidän osaltanne liikutaan tässä vaiheessa välttävän arvosanan tasolla.
Hieno blogi kirjoitus mutta ei todellisuutta.

Jaakko Lahtinen10.04.201716:58

Jäi paha maku teidän toiminnasta ja kerron kyllä kaikille mahdollisille tahoille. Missään teidän infossa ei mainita että jos saat eläkettä toisestä valtiosta niin ei voi saada korvausta. Olen palannut työelämään omin avuin.
Olisin tarvinnut pientä apua mutta eväsitte sen noin 23 euron eläkkeen vuoksi. Kiitoksia vaan. en maksa mitään maksuja teille enään.

Terveisin

Jaakko Lahtinen

 
Viimeisimmät kommentit
Aiheet

Byrokratia Muutoksenhaku Yrittäjyys asiakaspalvelu jäsenyys opiskelu perustulo te-palvelut ulkomaat vuorottelu

Arkisto
> Katso kaikki