tilastotietoa käsittelyajoista

Käsittelyajat 18.6.2021

Käsittelyaikatilastosta näet, minä päivänä saapuneita hakemuksia käsittelemme tänään.

Hakemuksia ei saavu meille tasaisesti. Tyypillisesti kuukauden vaihteessa hakemuksia tulee paljon. Kun käsittelemme päivää, jolloin hakemuksia on tullut paljon, voi "saapunut" päivämäärä pysyä usean päivän samana. Silloin myös käsittelyaika päivinä pitenee.

Käsittelyssä
Saapunut
Käsittelyaika
​​​​​​​päivinä
Jonossa
​​​​​​​yhteensä
​​​​​​​kpl
Ensimmäiset hakemukset
16.6.
2
53
Jatkohakemukset
17.6.
1
192
OmaYTK:n kautta lähetetyt viestit
17.6.
1
155

Hakemuksen saapumispäivänä käsittelemme automaattisesti jatkohakemuksen, jossa ei ole mitään muutoksia aiempaan nähden. Näissä hakemuksissa käsittelyaika on 0 päivää. Rahojen siirtyminen vie 2 pankkipäivää.

Lue sivuiltamme lisää päivärahahakemuksen muutoksista. 

Jos voimme käsitellä hakemuksesi automaattisesti, laitamme OmaYTK:hon maksuilmoituksen vuorokauden kuluessa. Jos maksuilmoitusta ei tule, olemme siirtäneet hakemuksesi käsittelyjonoon.
   

  • Taulukko kertoo minä päivänä saapuneita hakemuksia meillä on tänään käsittelyssä. "Käsittelyssä" sarake kertoo hakemustyypin ja "Saapunut" sarake kertoo tänään käsittelyssä olevan vanhimman hakemuksen saapumispäivän. "Käsittelyaika päivinä" sarake kertoo hakemuksen saapumispäivän ja tämän päivän välisen erotuksen kalenteripäivinä. Kuluvaa päivää ei lasketa mukaan.

  • Tilasto antaa kuvan siitä, kuinka kauan hakemusten käsittely meillä tällä hetkellä tyypillisesti kestää. Se ei kuitenkaan kerro tulevaisuudesta. Koronaepidemian aikana käsittelyajat voivat kasvaa lyhyessä ajassa, jos hakemuksia tulee kerralla paljon.

    Otamme ensimmäiset hakemukset käsittelyyn saapumisjärjestyksessä. Tarvittaessa pyydämme sinulta lisätietoja.

    Jos työttömyys tai lomautus jatkuu ja teet jatkohakemuksen, eikä jatkohakemuksessasi ole mitään muutoksia edellisen hakemuksen jäljiltä, päätyy jatkohakemus automaattimaksuun ja suoritus näkyy tililläsi kahden pankkipäivän kuluttua hakemuksen saapumisesta.

    Jos emme ole ehtineet käsitellä edellistä hakemustasi, emme silloin suoraan maksaa uutta jatkohakemusta. Ei hätää; kun aiempi hakemuksesi tulee käsittelyvuoroon, käsittelemme siinä samassa yhteydessä myös uuden jatkohakemuksesi.

    Jos jatkohakemuksella on työpäiviä tai mitä tahansa muutoksia, käsittelemme nämä hakemukset käsin. Tarvittaessa pyydämme sinulta lisätietoja.

  • Yllä olevassa taulukossa käsittelyajan pituus ilmoitetaan kalenteripäivinä. Käsittelyaika on erotus tämän päivän ja tänään käsittelyssä olevien hakemusten saapumispäivän välillä siten, että kuluvaa päivää ei lasketa mukaan. Kun esimerkiksi 8.10. käsittelimme 29.9. saapuneita ensimmäisiä hakemuksia, oli käsittelyaika näiden erotus ilman viimeistä päivää, eli 9 päivää.

  • Tilastossa esitetty käsittelyaika ei ole se aika, jonka odotat hakemuksen lähettämisestä siihen, että päivärahat ovat tililläsi. Käsittelyajasta puuttuvat hakemuksen vastaanottamiseen kuluva aika sekä maksuun vaadittavat pankkipäivät ja niihin vaikuttavat viikonloput.

    Tilasto antaa kuvan tästä hetkestä. Se ei kerro tulevaisuudesta mitään. Hakemuksia voi esimerkiksi tulla kerralla suuria määriä ja silloin käsittelemme pidempään samana päivänä saapuneita hakemuksia. Käsittelyaika päivinä voi siis kasvaa, vaikka hakemusten määrä jonossa vähenee. Käsittelyaika ei siis kerro sitä, kuinka kauan käsittelemme yhtä hakemusta; se kertoo enemmän siitä, missä ajassa saamme suuren määrän hakemuksia käsiteltyä.

    Kaikkia hakemuksia emme välttämättä saa heti käsiteltyä loppuun saakka, vaikka niiden käsittely aloitetaan. Näin voi olla esimerkiksi silloin, jos joudumme pyytämään selvityksiä tai TE-toimiston lausunto puuttuu. 

    Huomaa myös, että käsittelyaika on eri pituinen riippuen siitä, millainen hakemus on kysessä. Ensihakemusten käsittelyaika on kaikkein pisin, koska näiden hakemusten käsittely vaatii eniten käsityötä. Sen sijaan jatkohakemus, jossa ei ole muutoksia, menee automaattisesti maksuun, joten siinä käsittelyaika on 0 päivää. Jos jatkohakemuksella on työpäiviä tai muita muutoksia, vaatii käsittely käsityötä ja käsittelyaika voi olla muutamia päiviä.

  • Tavoitteemme on vastata kahden arkipäivän sisällä. Tässä voi olla vaihtelua. Usein pääsemme sen alle, mutta myös ruuhkia on, jolloin vastaaminen kestää hieman kauemmin. Monet esimerkiksi hakevat päivärahaa kuunvaihteessa, jolloin usein myös viestejä tulee meille enemmän. Ruuhkaisin aika vuodesta on tammi-helmikuu, jolloin työttömyys on tyypillisesti korkeimmillaan, verovuosi vaihtuu ja me lähetämme jäsenmaksulaskut. Ilmoitamme pidentyneistä vastausajoista OmaYTK:ssa.

    Taulukosta näet vastaamisajan kalenteripäivissä. Käytännössä vastaamme kuitenkin pääasiassa vain arkipäivisin, joten perjantaina lähetettyyn viestiin emme vastaa kahdessa päivässä, vaan vasta viikonlopun jälkeen.


Tilastotietoa hakemusmääristä

Hakemukset
17.6.
Yhteensä vuoden 2021 alusta
Yhteensä 2020
Ensihakemuksia saapunut
77
31 931
109 869
Jatkohakemuksia saapunut
1158
366 709
673 937
Hakemuksia käsitelty
1419
407 366
783 995
Hakemuksia käsittelemättä
245
-
-

Muuta tilastotietoa YTK:n toiminnasta

Puhelut
17.6.
Yhteensä vuoden 2021 alusta
Yhteensä 2020
Saapuneita puheluita
411
72 840
151 785
Vastattuja puheluita
395
54 520
106 083
Viestit
17.6.
Yhteensä vuoden 2021 alusta
Yhteensä 2020
Saapuneita viestejä
-
90 219
213 293
Lähetettyjä viestejä
-​​​​​​​
141 750​​​​​​​
322 860
Vastausta odottavia viestejä
155
-
-
Chat-keskustelut
17.6.
Yhteensä vuoden 2021 alusta
Yhteensä 2020
Chatbot Iiriksen keskustelut
129
27 588​​​​​​​
115 240
Asiakasneuvojan keskustelut
14
4 028
12 559
Tekijät hoidettujen töiden takana
Henkilömäärä
Neuvonta ja etuuskäsittely
243
Tukitoiminnot
49
Jäsenmäärä
18.6.2021​​​​​​​
Jäseniä yhteensä
505 899