tilastotietoa käsittelyajoista

Käsittelyajat 30.9.2022

Käsittelyaikatilastosta näet, minä päivänä saapuneita hakemuksia käsittelemme tänään. Jos haluat arvion siitä, milloin sinun hakemuksesi käsitellään, kokeile käsittelyaikalaskuriamme.

Hakemuksia ei saavu meille tasaisesti. Tyypillisesti kuukauden vaihteessa hakemuksia tulee paljon. Kun käsittelemme päivää, jolloin hakemuksia on tullut paljon, voi "saapunut" päivämäärä pysyä usean päivän samana. Silloin myös käsittelyaika päivinä pitenee.

Käsittelyssä
Saapunut
Käsittelyaika
​​​​​​​päivinä
Jonossa
​​​​​​​yhteensä
​​​​​​​kpl
Ensimmäiset hakemukset
28.9.
2
63
Jatkohakemukset, joissa työtä tai muutoksia
29.9.
1
612
Jatkohakemukset, joissa ei työtä tai muutoksia
30.9.
0
0
OmaYTK:n kautta lähetetyt viestit
30.9.
0
17
  • Taulukko kertoo minä päivänä saapuneita hakemuksia meillä on tänään käsittelyssä. "Käsittelyssä" sarake kertoo hakemustyypin ja "Saapunut" sarake kertoo tänään käsittelyssä olevan vanhimman hakemuksen saapumispäivän. "Käsittelyaika päivinä" sarake kertoo hakemuksen saapumispäivän ja tämän päivän välisen erotuksen kalenteripäivinä. Kuluvaa päivää ei lasketa mukaan.

  • Tilasto antaa kuvan siitä, kuinka kauan hakemusten käsittely meillä tällä hetkellä tyypillisesti kestää. Se ei kuitenkaan kerro tulevaisuudesta. Käsittelyajat voivat muuttua nopeastikin, jos hakemuksia tulee kerralla paljon.

    Otamme ensimmäiset hakemukset käsittelyyn saapumisjärjestyksessä. Tarvittaessa pyydämme sinulta lisätietoja.

    Jos työttömyys tai lomautus jatkuu ja teet jatkohakemuksen, eikä jatkohakemuksessasi ole mitään muutoksia edellisen hakemuksen jäljiltä, päätyy jatkohakemus automaattimaksuun ja suoritus näkyy tililläsi kahden pankkipäivän kuluttua hakemuksen saapumisesta. (Automaattisesti käsiteltävän jatkohakemuksen tulee saapua meille teknisistä syistä ennen klo 23.40, jotta on maksussa lähetyspäivästä kahden pankkipäivän päästä.)

    Jos emme ole ehtineet käsitellä edellistä hakemustasi, emme silloin voi suoraan maksaa uutta jatkohakemusta. Ei hätää; kun aiempi hakemuksesi tulee käsittelyvuoroon, käsittelemme siinä samassa yhteydessä myös uuden jatkohakemuksesi.

    Jos jatkohakemuksella on työpäiviä tai mitä tahansa muutoksia, käsittelemme nämä hakemukset käsin. Tarvittaessa pyydämme sinulta lisätietoja.

  • Yllä olevassa taulukossa käsittelyajan pituus ilmoitetaan kalenteripäivinä. Käsittelyaika on erotus tämän päivän ja tänään käsittelyssä olevien hakemusten saapumispäivän välillä siten, että kuluvaa päivää ei lasketa mukaan. Kun esimerkiksi 8.10. käsittelimme 29.9. saapuneita ensimmäisiä hakemuksia, oli käsittelyaika näiden erotus ilman viimeistä päivää, eli 9 päivää.

  • Tilastossa esitetty käsittelyaika ei ole se aika, jonka odotat hakemuksen lähettämisestä siihen, että päivärahat ovat tililläsi. Käsittelyajasta puuttuvat hakemuksen vastaanottamiseen kuluva aika sekä maksuun vaadittavat pankkipäivät ja niihin vaikuttavat viikonloput ja arkipyhät.

    Tilasto antaa kuvan tästä hetkestä. Se ei siis kerro tulevaisuudesta. Hakemuksia voi esimerkiksi tulla kerralla suuria määriä ja silloin käsittelemme pidempään samana päivänä saapuneita hakemuksia. Käsittelyaika päivinä voi siis kasvaa, vaikka hakemusten määrä jonossa vähenee. Käsittelyaika ei siis kerro sitä, kuinka kauan käsittelemme yhtä hakemusta; se kertoo enemmän siitä, missä ajassa saamme suuren määrän hakemuksia käsiteltyä.

    Kaikkia hakemuksia emme välttämättä saa heti käsiteltyä loppuun saakka, vaikka niiden käsittely aloitetaan. Näin voi olla esimerkiksi silloin, jos joudumme pyytämään selvityksiä tai TE-toimiston lausunto puuttuu. 

    Huomaa myös, että käsittelyaika on eri pituinen riippuen siitä, millainen hakemus on kyseessä. Ensihakemusten käsittelyaika on kaikkein pisin, koska näiden hakemusten käsittely vaatii eniten käsityötä. Sen sijaan jatkohakemus, jossa ei ole muutoksia, menee automaattisesti maksuun, joten siinä käsittelyaika on 0 päivää. Jos jatkohakemuksella on työpäiviä tai muita muutoksia, vaatii käsittely käsityötä ja käsittelyaika voi olla muutamia päiviä.

  • Tavoitteemme on vastata kahden arkipäivän sisällä. Tässä voi olla vaihtelua. Usein pääsemme sen alle, mutta myös ruuhkia on, jolloin vastaaminen kestää hieman kauemmin. Monet esimerkiksi hakevat päivärahaa kuunvaihteessa, jolloin usein myös viestejä tulee meille enemmän. Ruuhkaisin aika vuodesta on tammi-helmikuu, jolloin työttömyys on tyypillisesti korkeimmillaan, verovuosi vaihtuu ja me lähetämme jäsenmaksulaskut. Ilmoitamme pidentyneistä vastausajoista OmaYTK:ssa.

    Taulukosta näet vastaamisajan kalenteripäivissä. Käytännössä vastaamme kuitenkin pääasiassa vain arkipäivisin, joten perjantaina lähetettyyn viestiin emme vastaa kahdessa päivässä, vaan vasta viikonlopun jälkeen.


Tilastotietoa hakemusmääristä

Hakemukset
29.9.
Yhteensä vuoden
​​​​​​​2022 alusta
Yhteensä
2021
Yhteensä ​​​​​​​
​​​​​​​2020
Ensihakemuksia saapunut
77
38 633
55 488
109 869
Jatkohakemuksia saapunut
650
405 938
680 473
673 937
Hakemuksia käsitelty
750
454 382
739 430
783 995
Hakemuksia käsittelemättä
675
-
-
-

Muuta tilastotietoa YTK:n toiminnasta

Puhelut
29.9.
Yhteensä vuoden
​​​​​​​2022 alusta
Yhteensä
​​​​​​​2021
Yhteensä
​​​​​​​2020
Saapuneita puheluita
356
97 229
133 581
151 785
Vastattuja puheluita
326
72 482
106 896
106 083
Vastausprosentti
93 %
75 %
80,02 %
69,89 %
Viestit
29.9.
Yhteensä vuoden
​​​​​​​2022 alusta
Yhteensä
​​​​​​​2021
Yhteensä
​​​​​​​2020
Saapuneita viestejä
575
156 027
204 859
213 293
Lähetettyjä viestejä
754
199 705
293 709
322 860
Vastausta odottavia viestejä
17
-
-
-
Chat-keskustelut
29.9.
Yhteensä
​​​​​​​2022 alusta
Yhteensä
​​​​​​​2021
Yhteensä
​​​​​​​2020
Chatbot Iiriksen keskustelut
117
36 685​​​​​​​
47 925
115 240
Asiakasneuvojan keskustelut
16
5 004
6 538
12 559
Tekijät hoidettujen töiden takana
Henkilömäärä
Neuvonta ja etuuskäsittely
155
Tukitoiminnot
52
Jäsenmäärä
30.9.​​​​​​​
Jäseniä yhteensä
512 375