tilastotietoa käsittelyajoista
Käsittelyajat 29.9.2023
Käsittelyaikatilastosta näet, minä päivänä saapuneita hakemuksia käsittelemme tänään. Jos haluat arvion siitä, milloin sinun hakemuksesi käsitellään, kokeile käsittelyaikalaskuriamme.
Vuorottelu- ja liikkuvuusavustushakemukset eivät näy tässä. Ne me käsittelemme noin kahden kalenteriviikon kuluttua vuorottelun/työn alkamisesta.
Käsittelyssä | Saapunut | Käsittelyaika päivinä | Jonossa yhteensä kpl |
---|---|---|---|
Ensimmäiset hakemukset | 17.9. | 12 | 2 010 |
Jatkohakemukset (merkintöjä hakemuksessa / sisältää liitteitä) | 25.9. | 4 | 1 025 |
Jatkohakemukset (kokonaan työtön / ei liitteitä) | 29.9. | 0 | 0 |
OmaYTK:n kautta lähetetyt viestit | 28.9. | 1 | 118 |
Hakemuksia ei saavu meille tasaisesti. Tyypillisesti kuukauden vaihteessa hakemuksia tulee paljon. Kun käsittelemme päivää, jolloin hakemuksia on tullut paljon, voi "saapunut" päivämäärä pysyä usean päivän samana. Silloin myös käsittelyaika päivinä pitenee.
Käsittelyaikatilasto on vain tuokiokuva siitä, milloin otamme hakemuksen käsittelyyn. Ajoittaiset ruuhkat näkyvät tilastossa herkästi ja toisaalta emme välttämättä voi antaa päätöstä heti, jos meidän tarvitsee esimerkiksi pyytää lisäselvityksiä tai odotamme työvoimaviranomaisen antamaa lausuntoa.
Viime vuonna (2022) aika hakemuksen jättämisestä päätökseen oli ensihakemuksissa keskimäärin noin 8-10 päivää. Jatkohakemuksissa vastaava oli noin 7-8 päivää. Tapauksissa, joissa joudumme antamaan kielteisen päätöksen, on aika hakemuksesta päätökseen ollut noin 9-18 päivää.
-
Taulukko kertoo minä päivänä saapuneita hakemuksia meillä on tänään käsittelyssä. "Käsittelyssä" sarake kertoo hakemustyypin ja "Saapunut" sarake kertoo tänään käsittelyssä olevan vanhimman hakemuksen saapumispäivän. "Käsittelyaika päivinä" sarake kertoo hakemuksen saapumispäivän ja tämän päivän välisen erotuksen kalenteripäivinä. Kuluvaa päivää ei lasketa mukaan.
-
Tilasto antaa kuvan siitä, kuinka kauan hakemusten käsittely meillä tällä hetkellä tyypillisesti kestää. Se ei kuitenkaan kerro tulevaisuudesta. Käsittelyajat voivat muuttua nopeastikin, jos hakemuksia tulee kerralla paljon.
Otamme ensimmäiset hakemukset käsittelyyn saapumisjärjestyksessä. Tarvittaessa pyydämme sinulta lisätietoja.
Jos työttömyys tai lomautus jatkuu ja teet jatkohakemuksen, eikä jatkohakemuksessasi ole mitään muutoksia edellisen hakemuksen jäljiltä, päätyy jatkohakemus automaattimaksuun ja suoritus näkyy tililläsi kahden pankkipäivän kuluttua hakemuksen saapumisesta. (Automaattisesti käsiteltävän jatkohakemuksen tulee saapua meille teknisistä syistä ennen klo 23.40, jotta on maksussa lähetyspäivästä kahden pankkipäivän päästä.)
Jos emme ole ehtineet käsitellä edellistä hakemustasi, emme silloin voi suoraan maksaa uutta jatkohakemusta. Ei hätää; kun aiempi hakemuksesi tulee käsittelyvuoroon, käsittelemme siinä samassa yhteydessä myös uuden jatkohakemuksesi.
Jos jatkohakemuksella on työpäiviä tai mitä tahansa muutoksia kuten merkintöjä tai liitteitä, käsittelemme nämä hakemukset käsin. Tarvittaessa pyydämme sinulta lisätietoja.
-
Jos olet ollut kokonaan työtön tai lomautettu, eikä jatkohakemuksella ole mitään muutoksia, käsittelemme hakemuksen koneellisesti. Hakemuksesta ei tarvitse antaa päätöstä ja rahat lähtevät ensimmäisessä mahdollisessa maksuajossa.
Jos jatkohakemuksessa on muutos, kuten merkintöjä tai liittteitä, käsittelemme hakemuksen käsin. Silloin käsittelyaika riippuu siitä, paljonko hakemuksia on jonossa.
Muutos on mikä tahansa muutos tai lisäys hakemuksella. Jos esimerkiksi muutat hakujaksoa tai ilmoitat työstä, on se muutos. Muutos on myös, jos lisäät liitteen. Muutos on myös, jos työvoimaviranomainen antaa lausunnon tai Kela ilmoittaa sosiaalietuudesta.
-
Yllä olevassa taulukossa käsittelyajan pituus ilmoitetaan kalenteripäivinä. Käsittelyaika on erotus tämän päivän ja tänään käsittelyssä olevien hakemusten saapumispäivän välillä siten, että kuluvaa päivää ei lasketa mukaan. Kun esimerkiksi 8.10. käsittelimme 29.9. saapuneita ensimmäisiä hakemuksia, oli käsittelyaika näiden erotus ilman viimeistä päivää, eli 9 päivää.
-
Tilastossa esitetty käsittelyaika ei ole se aika, jonka odotat hakemuksen lähettämisestä siihen, että päivärahat ovat tililläsi. Käsittelyajasta puuttuvat hakemuksen vastaanottamiseen kuluva aika sekä maksuun vaadittavat pankkipäivät ja niihin vaikuttavat viikonloput ja arkipyhät.
Tilasto antaa kuvan tästä hetkestä. Se ei siis kerro tulevaisuudesta. Hakemuksia voi esimerkiksi tulla kerralla suuria määriä ja silloin käsittelemme pidempään samana päivänä saapuneita hakemuksia. Käsittelyaika päivinä voi siis kasvaa, vaikka hakemusten määrä jonossa vähenee. Käsittelyaika ei siis kerro sitä, kuinka kauan käsittelemme yhtä hakemusta; se kertoo enemmän siitä, missä ajassa saamme suuren määrän hakemuksia käsiteltyä.Kaikkia hakemuksia emme välttämättä saa heti käsiteltyä loppuun saakka, vaikka niiden käsittely aloitetaan. Näin voi olla esimerkiksi silloin, jos joudumme pyytämään selvityksiä tai TE-toimiston lausunto puuttuu.
Huomaa myös, että käsittelyaika on eri pituinen riippuen siitä, millainen hakemus on kyseessä. Ensihakemusten käsittelyaika on kaikkein pisin, koska näiden hakemusten käsittely vaatii eniten käsityötä. Sen sijaan jatkohakemus, jossa ei ole muutoksia, menee automaattisesti maksuun, joten siinä käsittelyaika on 0 päivää. Jos jatkohakemuksella on työpäiviä tai muita muutoksia, vaatii käsittely käsityötä ja käsittelyaika voi olla muutamia päiviä.
-
Tavoitteemme on vastata kahden arkipäivän sisällä. Tässä voi olla vaihtelua. Usein pääsemme sen alle, mutta myös ruuhkia on, jolloin vastaaminen kestää hieman kauemmin. Monet esimerkiksi hakevat päivärahaa kuunvaihteessa, jolloin usein myös viestejä tulee meille enemmän. Ruuhkaisin aika vuodesta on tammi-helmikuu, jolloin työttömyys on tyypillisesti korkeimmillaan, verovuosi vaihtuu ja me lähetämme jäsenmaksulaskut. Ilmoitamme pidentyneistä vastausajoista OmaYTK:ssa.
Taulukosta näet vastaamisajan kalenteripäivissä. Käytännössä vastaamme kuitenkin pääasiassa vain arkipäivisin, joten perjantaina lähetettyyn viestiin emme vastaa kahdessa päivässä, vaan vasta viikonlopun jälkeen.
Tilastotietoa hakemusmääristä
Hakemukset | 28.9. | Yhteensä 2023 alusta | Yhteensä 2022 | Yhteensä 2021 | Yhteensä 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Ensihakemuksia saapunut | 101 | 44 674 | 52 055 | 55 488 | 109 869 |
Jatkohakemuksia saapunut | 783 | 390 872 | 529 651 | 680 473 | 673 937 |
Hakemuksia käsitelty | 1 472 | 444 460 | 585 592 | 739 430 | 783 995 |
Hakemuksia käsittelemättä | 3 035 | - | - | - | - |
Muuta tilastotietoa YTK:n toiminnasta
Puhelut | 28.9. | Yhteensä 2023 alusta | Yhteensä 2022 | Yhteensä 2021 | Yhteensä 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Saapuneita puheluita | 395 | 101 235 | 125 276 | 133 581 | 151 785 |
Vastattuja puheluita | 364 | 77 361 | 95 643 | 106 896 | 106 083 |
Vastausprosentti | 92 % | 76 % | 76,35 % | 80,02 % | 69,89 % |
Viestit | 28.9. | Yhteensä 2023 alusta | Yhteensä 2022 | Yhteensä 2021 | Yhteensä 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Saapuneita viestejä | 623 | 163 824 | 203 703 | 204 859 | 213 293 |
Lähetettyjä viestejä | 953 | 205 685 | 262 609 | 293 709 | 322 860 |
Vastausta odottavia viestejä | 118 | - | - | - | - |
Chat-keskustelut | 28.9. | Yhteensä 2023 alusta | Yhteensä 2022 | Yhteensä 2021 | Yhteensä 2020 |
---|---|---|---|---|---|
Chatbot Iiriksen keskustelut | 131 | 31 493 | 45 166 | 47 925 | 115 240 |
Asiakasneuvojan keskustelut | 18 | 5 258 | 6 212 | 6 538 | 12 559 |
Tekijät hoidettujen töiden takana | Henkilömäärä |
---|---|
Neuvonta ja etuuskäsittely | 149 |
Tukitoiminnot | 57 |
Jäsenmäärä | 29.9. |
---|---|
Jäseniä yhteensä | 523 170 |