Ajantasaista tietoa hakemusten käsittelystä

Päivitämme tälle sivulle joka arkipäivä kello 9.00 ajantasaiset tiedot hakemuskäsittelyn tilanteesta sekä uusista hakemus-, puhelu- ja viestimääristä. Oman hakemuksesi käsittelytilanteen voit tarkistaa OmaYTK:sta

Tilanne 25.9.2020:

Käsittelyssä
Saapunut
Jonon pituus
​​​​​​​päivinä
Jonossa
​​​​​​​yhteensä
​​​​​​​kpl
Ensimmäiset hakemukset
20.9.
5
629
Jatkohakemukset
23.9.
2
517
OmaYTK:n kautta lähetetyt viestit
24.9.
1
1 146

Kokonaan työttömän jatkohakemus, joka ei sisällä työtunteja, palkanmaksupäivää tai muita ansiotuloja, liitteitä tai mitään muuta uutta tietoa, voidaan käsitellä automaattisesti saman päivän aikana kun hakemus saapuu meille. Jos hakemus sisältää mitään muutoksia aiempaan, edellistä hakemusta ei ole vielä käsitelty tai tavanomaista neljän viikon tai yhden kuukauden hakujaksoa on muutettu, hakemus ohjautuu jatkohakemusten käsittelyjonoon.

  • Taulukko kertoo minä päivänä saapuneita hakemuksia meillä on tänään käsittelyssä. "Käsittelyssä" sarake kertoo hakemustyypin ja "Saapunut" sarake kertoo tänään käsittelyssä olevan vanhimman hakemuksen saapumispäivän. "Jonon pituus päivinä" sarake kertoo hakemuksen saapumispäivän ja tämän päivän välisen erotuksen kalenteripäivinä. Kuluvaa päivää ei lasketa mukaan.

  • Otamme ensimmäiset hakemukset käsittelyyn saapumisjärjestyksessä. Tarvittaessa pyydämme sinulta lisätietoja.

    Jos työttömyys tai lomautus jatkuu ja teet jatkohakemuksen, eikä jatkohakemuksessasi ole mitään muutoksia edellisen hakemuksen jäljiltä, päätyy jatkohakemus automaattimaksuun ja suoritus näkyy tililläsi kahden pankkipäivän kuluttua hakemuksen saapumisesta. Jos emme ole ehtineet käsitellä edellistä hakemustasi, emme silloin suoraan maksaa uutta jatkohakemusta. Ei hätää; kun aiempi hakemuksesi tulee käsittelyvuoroon, käsittelemme siinä samassa yhteydessä myös uuden jatkohakemuksesi.

    Jos jatkohakemuksella on työpäiviä tai mitä tahansa muutoksia, käsittelemme nämä hakemukset käsin. Tarvittaessa pyydämme sinulta lisätietoja.

  • Yllä olevassa taulukossa jonon pituus ilmoitetaan kalenteripäivinä. Jonon pituus on erotus tämän päivän ja tänään käsittelyssä olevien hakemusten saapumispäivän välillä siten, että kuluvaa päivää ei lasketa mukaan. Kun esimerkiksi 25.5. käsittelimme 19.4. saapuneita hakemuksia, oli jonon pituus näiden erotus ilman viimeistä päivää, eli 36 päivää.

  • Jonon pituus ei ole tarkalleen se aika, jonka joudut odottamaan oman hakemuksesi käsittelyä. Esimerkiksi 19.4. tuli tuhansia hakemuksia ja käsittelimme niitä hakemuksia monta päivää. Jonon pituus päivinä voi siis kasvaa, vaikka hakemusten määrä jonossa vähenee.

    Lisäksi kaikkia hakemuksia ei välttämättä saada heti käsiteltyä loppuun saakka, vaikka niiden käsittely aloitetaan. Näin voi olla esimerkiksi silloin, jos joudumme pyytämään lisää selvityksiä tai TE-toimiston lausunto puuttuu. Saatoimme esimerkiksi 25.5. ottaa käsittelyyn 19.4. saapuneen hakemuksen, mutta saimme sen käsiteltyä vasta 29.5, kun saimme palkanlaskijalta pyytämämme lisäselvityksen.

    Huomaa myös, että jono on eri pituinen riippuen siitä, millainen hakemus on kysessä. Ensihakemusten jono on kaikkein pisin, koska näiden hakemusten käsittely vaatii eniten käsityötä. Sen sijaan jatkohakemus, jossa ei ole muutoksia, menee automaattisesti maksuun, joten siinä jono on 0 päivää. Jos jatkohakemuksella on työpäiviä tai muita muutoksia, vaatii käsittely käsityötä ja jono voi olla muutamia päiviä.


Hakemusmäärät 2020, koko vuoden kertymä

  • Hakemuksia saapunut
  • Hakemuksia käsitelty

Päiväkohtaiset hakemusmäärät 2020

  • Hakemuksia saapunut
  • Hakemuksia käsitelty

Tilastotietoa 2020

Hakemukset
24.9.
Yhteensä 2020 alusta
Yhteensä 2019
Ensimmäisiä hakemuksia saapunut
102
92 260
45 201
Jatkohakemuksia saapunut
1 034
485 327
427 292
Hakemuksia käsitelty
1 437
581 904
473 331
Hakemuksia käsittelemättä
1 146
-
-
Puhelut
24.9.
Yhteensä vuoden alusta
Saapuneita puheluita
404
115 469
Vastattuja puheluita
517
83 438
Viestit
24.9.
Yhteensä vuoden alusta
Saapuneita viestejä
449
169 601
Lähetettyjä viestejä
1 093
242 194
Vastausta odottavia viestejä
491
-
Chat-keskustelut
24.9.
Yhteensä vuoden alusta
Chatbot Iiriksen keskustelut
126
104 695
Asiakasneuvojan keskustelut
17
9 818
Tekijät hoidettujen töiden takana
Henkilömäärä
Muutos vuoden alusta
Neuvonta ja etuuskäsittely
215
+129
Tukitoiminnot
44
+6
Jäsenmäärä
25.9.2020
Jäseniä yhteensä
481 909