tilastotietoa käsittelyajoista

Käsittelyajat 29.9.2023

Käsittelyaikatilastosta näet, minä päivänä saapuneita hakemuksia käsittelemme tänään. Jos haluat arvion siitä, milloin sinun hakemuksesi käsitellään, kokeile käsittelyaikalaskuriamme.

Vuorottelu- ja liikkuvuusavustushakemukset eivät näy tässä. Ne me käsittelemme noin kahden kalenteriviikon kuluttua vuorottelun/työn alkamisesta.

Käsittelyssä
Saapunut
Käsittelyaika
​​​​​​​päivinä
Jonossa
​​​​​​​yhteensä
​​​​​​​kpl
Ensimmäiset hakemukset
17.9.
12
2 010
Jatkohakemukset
​​​​​​​(merkintöjä hakemuksessa / sisältää liitteitä)
25.9.
4
1 025
Jatkohakemukset (kokonaan työtön / ei liitteitä)
29.9.
0
0
OmaYTK:n kautta lähetetyt viestit
28.9.
1
118

Hakemuksia ei saavu meille tasaisesti. Tyypillisesti kuukauden vaihteessa hakemuksia tulee paljon. Kun käsittelemme päivää, jolloin hakemuksia on tullut paljon, voi "saapunut" päivämäärä pysyä usean päivän samana. Silloin myös käsittelyaika päivinä pitenee.

Käsittelyaikatilasto on vain tuokiokuva siitä, milloin otamme hakemuksen käsittelyyn. Ajoittaiset ruuhkat näkyvät tilastossa herkästi ja toisaalta emme välttämättä voi antaa päätöstä heti, jos meidän tarvitsee esimerkiksi pyytää lisäselvityksiä tai odotamme työvoimaviranomaisen antamaa lausuntoa.

Viime vuonna (2022) aika hakemuksen jättämisestä päätökseen oli ensihakemuksissa keskimäärin noin 8-10 päivää. Jatkohakemuksissa vastaava oli noin 7-8 päivää. Tapauksissa, joissa joudumme antamaan kielteisen päätöksen, on aika hakemuksesta päätökseen ollut noin 9-18 päivää.

  • Taulukko kertoo minä päivänä saapuneita hakemuksia meillä on tänään käsittelyssä. "Käsittelyssä" sarake kertoo hakemustyypin ja "Saapunut" sarake kertoo tänään käsittelyssä olevan vanhimman hakemuksen saapumispäivän. "Käsittelyaika päivinä" sarake kertoo hakemuksen saapumispäivän ja tämän päivän välisen erotuksen kalenteripäivinä. Kuluvaa päivää ei lasketa mukaan.

  • Tilasto antaa kuvan siitä, kuinka kauan hakemusten käsittely meillä tällä hetkellä tyypillisesti kestää. Se ei kuitenkaan kerro tulevaisuudesta. Käsittelyajat voivat muuttua nopeastikin, jos hakemuksia tulee kerralla paljon.

    Otamme ensimmäiset hakemukset käsittelyyn saapumisjärjestyksessä. Tarvittaessa pyydämme sinulta lisätietoja.

    Jos työttömyys tai lomautus jatkuu ja teet jatkohakemuksen, eikä jatkohakemuksessasi ole mitään muutoksia edellisen hakemuksen jäljiltä, päätyy jatkohakemus automaattimaksuun ja suoritus näkyy tililläsi kahden pankkipäivän kuluttua hakemuksen saapumisesta. (Automaattisesti käsiteltävän jatkohakemuksen tulee saapua meille teknisistä syistä ennen klo 23.40, jotta on maksussa lähetyspäivästä kahden pankkipäivän päästä.)

    Jos emme ole ehtineet käsitellä edellistä hakemustasi, emme silloin voi suoraan maksaa uutta jatkohakemusta. Ei hätää; kun aiempi hakemuksesi tulee käsittelyvuoroon, käsittelemme siinä samassa yhteydessä myös uuden jatkohakemuksesi.

    Jos jatkohakemuksella on työpäiviä tai mitä tahansa muutoksia kuten merkintöjä tai liitteitä, käsittelemme nämä hakemukset käsin. Tarvittaessa pyydämme sinulta lisätietoja.

  • Jos olet ollut kokonaan työtön tai lomautettu, eikä jatkohakemuksella ole mitään muutoksia, käsittelemme hakemuksen koneellisesti. Hakemuksesta ei tarvitse antaa päätöstä ja rahat lähtevät ensimmäisessä mahdollisessa maksuajossa.

    Jos jatkohakemuksessa on muutos, kuten merkintöjä tai liittteitä, käsittelemme hakemuksen käsin. Silloin käsittelyaika riippuu siitä, paljonko hakemuksia on jonossa.

    Muutos on mikä tahansa muutos tai lisäys hakemuksella. Jos esimerkiksi muutat hakujaksoa tai ilmoitat työstä, on se muutos. Muutos on myös, jos lisäät liitteen. Muutos on myös, jos työvoimaviranomainen antaa lausunnon tai Kela ilmoittaa sosiaalietuudesta.

  • Yllä olevassa taulukossa käsittelyajan pituus ilmoitetaan kalenteripäivinä. Käsittelyaika on erotus tämän päivän ja tänään käsittelyssä olevien hakemusten saapumispäivän välillä siten, että kuluvaa päivää ei lasketa mukaan. Kun esimerkiksi 8.10. käsittelimme 29.9. saapuneita ensimmäisiä hakemuksia, oli käsittelyaika näiden erotus ilman viimeistä päivää, eli 9 päivää.

  • Tilastossa esitetty käsittelyaika ei ole se aika, jonka odotat hakemuksen lähettämisestä siihen, että päivärahat ovat tililläsi. Käsittelyajasta puuttuvat hakemuksen vastaanottamiseen kuluva aika sekä maksuun vaadittavat pankkipäivät ja niihin vaikuttavat viikonloput ja arkipyhät.

    Tilasto antaa kuvan tästä hetkestä. Se ei siis kerro tulevaisuudesta. Hakemuksia voi esimerkiksi tulla kerralla suuria määriä ja silloin käsittelemme pidempään samana päivänä saapuneita hakemuksia. Käsittelyaika päivinä voi siis kasvaa, vaikka hakemusten määrä jonossa vähenee. Käsittelyaika ei siis kerro sitä, kuinka kauan käsittelemme yhtä hakemusta; se kertoo enemmän siitä, missä ajassa saamme suuren määrän hakemuksia käsiteltyä.

    Kaikkia hakemuksia emme välttämättä saa heti käsiteltyä loppuun saakka, vaikka niiden käsittely aloitetaan. Näin voi olla esimerkiksi silloin, jos joudumme pyytämään selvityksiä tai TE-toimiston lausunto puuttuu. 

    Huomaa myös, että käsittelyaika on eri pituinen riippuen siitä, millainen hakemus on kyseessä. Ensihakemusten käsittelyaika on kaikkein pisin, koska näiden hakemusten käsittely vaatii eniten käsityötä. Sen sijaan jatkohakemus, jossa ei ole muutoksia, menee automaattisesti maksuun, joten siinä käsittelyaika on 0 päivää. Jos jatkohakemuksella on työpäiviä tai muita muutoksia, vaatii käsittely käsityötä ja käsittelyaika voi olla muutamia päiviä.

  • Tavoitteemme on vastata kahden arkipäivän sisällä. Tässä voi olla vaihtelua. Usein pääsemme sen alle, mutta myös ruuhkia on, jolloin vastaaminen kestää hieman kauemmin. Monet esimerkiksi hakevat päivärahaa kuunvaihteessa, jolloin usein myös viestejä tulee meille enemmän. Ruuhkaisin aika vuodesta on tammi-helmikuu, jolloin työttömyys on tyypillisesti korkeimmillaan, verovuosi vaihtuu ja me lähetämme jäsenmaksulaskut. Ilmoitamme pidentyneistä vastausajoista OmaYTK:ssa.

    Taulukosta näet vastaamisajan kalenteripäivissä. Käytännössä vastaamme kuitenkin pääasiassa vain arkipäivisin, joten perjantaina lähetettyyn viestiin emme vastaa kahdessa päivässä, vaan vasta viikonlopun jälkeen.


Tilastotietoa hakemusmääristä

Hakemukset
28.9.
Yhteensä
2023
alusta
Yhteensä
2022
Yhteensä ​​​​​​​
​​​​​​​2021
Yhteensä ​​​​​​​ ​​​​​​​
​​​​​​​2020
Ensihakemuksia saapunut
101
44 674
52 055
55 488
109 869
Jatkohakemuksia saapunut
783
390 872
529 651
680 473
673 937
Hakemuksia käsitelty
1 472
444 460
585 592
739 430
783 995
Hakemuksia käsittelemättä
3 035
-
-
-
-

Muuta tilastotietoa YTK:n toiminnasta

Puhelut
28.9.
Yhteensä
2023 alusta
Yhteensä
2022
Yhteensä
2021
Yhteensä
2020
Saapuneita puheluita
395
101 235
125 276
133 581
151 785
Vastattuja puheluita
364
77 361
95 643
106 896
106 083
Vastausprosentti
92 %
76 %
76,35 %
80,02 %
69,89 %
Viestit
28.9.
Yhteensä
2023 alusta
Yhteensä
2022
Yhteensä
2021
Yhteensä
2020
Saapuneita viestejä
623
163 824
203 703
204 859
213 293
Lähetettyjä viestejä
953
205 685
262 609
293 709
322 860
Vastausta odottavia viestejä
118
-
-
-
-
Chat-keskustelut
28.9.
Yhteensä ​​​​​​​
2023 alusta
Yhteensä
2022
Yhteensä
2021
Yhteensä
2020
Chatbot Iiriksen keskustelut
131
31 493​​​​​​​
45 166
47 925
115 240
Asiakasneuvojan keskustelut
18
5 258
6 212
6 538
12 559
Tekijät hoidettujen töiden takana
Henkilömäärä
Neuvonta ja etuuskäsittely
149
Tukitoiminnot
57
Jäsenmäärä
29.9.​​​​​​​
Jäseniä yhteensä
523 170