Puhelinpalvelumme (avoinna ma-to klo 10-14) on ruuhkautunut. Asiakaspalvelupisteemme Loimaalla on suljettu toistaiseksi. Ota yhteyttä OmaYTK:n kautta.

Tiedote: YTK ennakoi merkittäviä vaikutuksia työttömyyteen

Yleinen työttömyyskassa YTK ennakoi koronaviruksen vaikuttavan työttömyyteen. Vaikutukset näkyivät myös YTK:n jäsenhakemusten kasvussa viime ja tällä viikolla.

”Saamme normaalisti noin 100-150 jäsenhakemusta päivässä, mutta viime viikon perjantaina tuli yli 1 000 ja eilen maanantaina yli 2000. Suomalaisilla tuntuu nyt olevan kova huoli työllisyydestä ja se on täysin ymmärrettävää”, sanoo YTK:n toimitusjohtaja Sanna Alamäki.

YTK:n noin 450 000 jäsentä vastaa noin 20 % suomalaisista palkansaajista.

”Saamme nyt paljon viestejä ja kyselyjä lomautuksiin liittyen. Jäsenillemme olemme viestineet aktiivisesti sivustollamme, sähköpostitse ja opetamme jatkuvasti uutta tietoa myös chattibotillemme Iirikselle. Vastaamme toki myös puhelimitse, mutta puhelinpalvelu saattaa ajoittain ruuhkaantua”, toteaa Alamäki.

Oikeus työttömyysturvaan ei ala heti kassan jäseneksi liittyessä

YTK kantaa huolta niistä jäsenistä, jotka liittyvät ensimmäistä kertaa kassaan eivätkä tunne ansioturvalainsäädäntöä. ”On hirveän hyvä aina liittyä kassaan. Uusien jäsenten olisi kuitenkin hyvä muistaa, että kassan jäsenenä on oltava vähintään 26 viikkoa ja tuona aikana on täytynyt tehdä saman verran palkkatyötä ennen kuin on oikeutettu ansiopäivärahaan”, Alamäki muistuttaa. Jos ei täytä lain edellytyksiä ansiopäivärahan saamiseksi, on korvausta haettava Kelasta.

Monipuolisesti ajantasaista infoa tarjolla

YTK:n sivuilta löytyy kattava tietopaketti lomautuksesta, työttömyysturvasta ja mahdollisesta sairastamisesta työttömyysaikana.

Faktaa

• YTK sai viime viikolla kolme kertaa enemmän jäsenhakemuksia kuin edellisenä vuonna vastavana aikana
  • Viime perjantaina jäsenhakemuksia tuli kymmenen kertaa enemmän kuin vuotta aiemmin (yli 1000), maanantaina yli 20 kertaa enemmän (yli 2000)
  • Maanantaina käytiin tuhat keskustelua YTK:n chatissä (noin viisinkertainen määrä normaaliin verrattuna), aiheina koronavirus, lomautus ja liittyminen