Työelämän uusi opetussuunnitelma

Anne Pihlava, henkilöstöpäällikkö, YTK

"Kun rutiinityön tarve vähenee, esimerkiksi luovuuden ja sosiaalisten taitojen, ongelmanratkaisukyvyn ja yhteistyökyvyn tarve kasvaa."

Näin toteaa Hannu Tyyskä konsulttiyhtiö EY:stä summatessaan tuoretta EY:n yhteistyössä pohjoismaisten HR-järjestöjen kanssa tekemää tutkimusta.

Mitä tämä tarkoittaa osaamisen ja osaamisen kehittämisen kannalta? Ainakin se vie suuntaa pois perinteisestä tietojen pänttäämisestä ja ulkoa opettelusta. Jos tieto on ulkoa opeteltavissa, voisi ajatella, että tiedon hyödyntäminen olisi myös suhteellisen helposti automatisoitavissa.

Kouluissa painopistettä on jo siirretty ulkoa oppimisesta tiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. Luovuus, sosiaaliset taidot, ongelmanratkaisukyky ja yhteistyö ovat tärkeitä tavoitteita koulussa. Uudistuneilla opetussuunnitelmilla pyritään entistä paremmin valmentamaan koululaisia näissä. Mikä on työelämän uusi opetussuunnitelma?

Tämä on tulevaisuuden haaste esimiehille, henkilöstönkehittäjille ja kouluttajille. Kun aihe on tiukkaa työssä tarvittavaa asiaa, miten ohjaan työntekijää niin, että hän valmiiksi pureskellun tiedon nielaisemisen sijaan hyödyntää luovuuttaan ja jalostaa asiasta jotain uutta luotaavaa? Miten johdan niin, että haastan henkilöstöä sosiaalisten ja yhteistyötaitojen kehittämiseen? Ongelmia ratkaistaan työssä päivittäin, mutta miten niiden ratkaisukykyä voi tietoisesti kehittää?

Näistä puhutaan

Takaisin Pulssin etusivulle