Työnhakijaksi ilmoittautumisen palvelumuotoilua

TE-toimisto on kehittänyt työnhakijaksi ilmoittautumista verkkopalvelussaan, mikä on näkynyt meillä nousevina valitusmäärinä. Onko jotain mennyt vikaan?

Et saa päivärahaa, jos et ilmoittaudu työnhakijaksi
Homma on simppeli; jos et ole ilmoittautunut TE-toimistoon työnhakijaksi, sinulle ei voida maksaa työttömyysetuutta.

Työnhakijaksi ilmoittaudutaan TE-toimiston verkkopalvelun kautta. Palveluun kirjaudutaan pankkitunnuksilla ja sen jälkeen täytetään tarvittavat tiedot. Ilmoittautumisesta saa vastaanottoilmoituksen, jossa todetaan, että työnhaku on voimassa. Sepä oli helppoa!

Mutta, mutta: Samassa vastaanottoilmoituksessa todetaan, että työnhaku päättyy parin päivän päästä, jos ei tee palvelutarpeen arviointia. Palvelutarpeen arviointi ei ole työnhakijaksi ilmoittautumisen yhteydessä, vaan se on erillisenä lomakkeena useamman klikkauksen päässä (kyse ei tarkalleen ottaen ole enää ilmoittautumisesta, vaan työnhaun voimassa pitämisestä).

Arvioinnin jälkeen puolestaan ilmoitetaan, että työnhaku päättyy muutaman päivän päästä, jos ei päivitä suunnitelmaa. Suunnitelman päivittämisen jälkeen ilmoitetaan, että olet laatinut suunnitelman. Työnhaun voimassaolosta ei suunnitelman vastaanottoilmoituksessa enää mainita mitään.

Työnhaun katkeamista ei hyväksytä
Työnhakijaksi ilmoittautuminen on ollut edellä kuvatun kaltainen nyt muutaman kuukauden ajan. Meillä tämä on näkynyt valitusmäärien nousussa. Asiakkaamme eivät siis ole hyväksyneet tapaa, jolla heidän työnhakunsa on käytännössä heti ilmoittautumisen yhteydessä katkennut.

Työnhakijaksi ilmoittautumisen jälkeen on yhteensä noin kymmenen päivää aikaa tehdä tarvittavat toimenpiteet, jotta työnhaku pysyy voimassa. Tämä vastaa aiempaa toimintatapaa, jossa työnhakijaksi ilmoittautumisen jälkeen piti vielä vahvistaa työnhaku kymmenen päivän sisällä. Jos ei muistanut vahvistaa työnhakua, työnhaku katkaistiin alusta lukien. Todettakoon, että työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta ei hyväksynyt tätä toimintatapaa. Vaikka nykyisessä mallissa työnhakua ei katkaista takautuvasti vaan heti työnhaun alkamisen jälkeen, on käytännön lopputulos sama; työnhakua ei saa voimaan, vaikka se oli ollut asiakkaan vilpitön tarkoitus.

Nykymallissa on varmasti paljon hyvää. Ohjelma voi palvelutarpeen arvioinnin perusteella määritellä automaattisesti asiakkaan palvelutarpeen. Parhaimmillaan tämä tarkoittaa sitä, että henkilökohtaisesti osuvimmat työllistämistä edistävät toimenpiteet päästään aloittamaan nopeassa aikataulussa. Samalla omatoiminen suunnittelu vapauttaa TE-toimiston henkilökuntaa keskittymään siihen tärkeimpään eli työnhaun tukemiseen. Tämä on erinomainen asia. Toteutusta pitää kuitenkin vielä kehittää. Nyt asiakasta ei palvella hyvin; käytännössä kolmiportainen ilmoittautuminen voi johtaa siihen, että työnhakijaksi ilmoittautuminen jää tarkoituksetta kesken. Seuraukset kantaa asiakas: työttömyysetuuden maksaminen tyssää alkuunsa.

Hyvä esimerkki
Tätä voinee pitää hyvänä esimerkkinä siitä, että verkkopalvelua kehitettäessä olisi tärkeää pitää palvelun kuljettaminen aukottomana. On huonoa suunnittelua, jos käyttäjälle sallitaan valinnat, jotka kumoavat koko palvelun tarkoituksen. Viranomaisille tämä ei aina ole helppoa, sillä laki määrittelee asioita tarkkaan eikä rahaakaan aina ole niihin parhaimpiin ratkaisuihin. Tämä on haaste, johon tulemme digitalisoituvassa maailmassa yhä useammin törmäämään.

Petja Eklund, työttömyysturva-asiantuntija

YTK:n työttömyysturva-asiantuntija Petja Eklund pureutuu blogikirjoituksissaan tarkkanäköisin analyysein työelämään ja työttömyyteen. Eklund on YTK:n sanansäilä, joka harvoin jättää lukijaansa kylmäksi. 

Näistä puhutaan

Takaisin Pulssin etusivulle