Päivitämme verkkosivujamme pe 15.11. klo 8-11, jonka aikana sivut ovat pois käytöstä.

YTK kehittyy myötävirtaan

Työ- ja elinkeinoministeriö on päivittänyt tutkimustaan järjestäytymisasteen kehittymisestä. Järjestäytymisaste on edelleen jatkanut laskuaan. Tilastoista on luettavissa, että entistä useampi jättää liittojäsenyyden väliin ja liittyy vain työttömyyskassaan.

Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan järjestäytymisaste jatkaa laskuaan. Samalla myös työttömyyskassojen yhteenlaskettu jäsenmäärä on laskenut. YTK on onnistunut pitämään jäsenvirrat myönteisenä ja meidän jäsenmäärämme on jatkanut vahvaa kasvuaan. Valitettavasti YTK:n jäsenmäärän kasvu ei ole yksistään riittänyt taittamaan trendiä, jossa kassojen jäsenmäärät laskevat.

Kun kassojen jäsenmäärä laskee, vaikeutuvat investoinnit tulevaisuuteen. Työttömyysturvan toimeenpanossa on vielä ottamatta suurimmat digiloikat, mutta ne vaativat omistautumista ja pitkäjänteistä sitoutumista. Tällaiset asiat ovat luontevia, kun jäsenmäärä kasvaa. Päinvastaisessa tilanteessa kehitys tulee haastetuksi monesta suunnasta. Näiden syiden vuoksi jäsenkasvu on meille hyvin tärkeää. 

YTK:n menestysresepti

Yleinen työttömyyskassa YTK on Suomen suosituin työttömyyskassa. Menestysreseptimme on yksinkertainen: hyvä työpaikka = hyvä palvelu = kasvu.

Vuosittain tehtävä GPTW-tutkimus on osoittanut, että olemme työpaikkana aivan kärkijoukossa. Meillä henkilöstö viihtyy vaativissa tehtävissä ja se näkyy pitkinä työsuhteina. Kaikissa työtyytyväisyyttä mittaavissa tutkimuksissamme tärkeimpien tekijöiden joukkoon nousee mahtavat työkaverit. Koska työttömyysturvan kysymykset ovat vaikeita, on toimiva yhteistyö työkavereiden kesken ensiarvoisen tärkeää. Kun työntekijöillä on hyvä olla, näkyy se jäsenille hyvänä palveluna. Hyvä palvelu on hyvä kokemus, josta kerrotaan eteenpäin ja niin on myönteinen kehä valmis.

Meillä on vuodessa melkein 2,5 miljoonaa kohtaamista asiakkaidemme kanssa. Jokainen kohtaaminen on merkityksellinen ja siksi mittaamme kaikissa asiointikanavissa jäsentemme tyytyväisyyttä. Palaute on ollut positiivista ja kannustavaa.  Se innostaa meitä kehittymään vieläkin paremmiksi.  Tässäkin toimii myönteinen kehä; kun jäsen saa hyvää palvelua, suosittelee hän meitä työkavereille, ystäville ja sukulaisilleen. Asiakaskokemuksen mittaamisella voi hyödyntää myös toista kasvua tukevaa mekanismia. Näkyväksi tulevat jäsenistön kasvavat odotukset haastavat meitä jatkuvasti parempiin suorituksiin. Me emme jää tyytyväisinä paikallemme.

Toimimme Loimaalla, eikä meihin törmää työpaikan käytävillä. Sen sijaan meidät kohtaa verkossa. Olemme huomanneet, että panostukset verkkomarkkinointiin tuottavat tulosta. Kohtaamme ihmiset siellä, missä he ovat ja tarjoamme heille siellä hyvää palvelua.

Tähän mennessä olemme tällä yksinkertaisella reseptillä onnistuneet kasvattamaan sekä jäsenten tyytyväisyyttä (CSI 82) että jäsenmäärää vuosittain noin 20 000 - 25 000 jäsenellä.

Sanna Alamäki, toimitusjohtaja

YTK:n toimitusjohtaja Sanna Alamäki on rohkea keskustelija, jolle muutos on mahdollisuus. Sannan mielestä työllistyminen on tärkeintä ja hän haastaa kaikki yhteistyöhön uusien toimintatapojen löytämiseksi. Työttömyysturvassa pitäisi Sannan mukaan keskittyä oleelliseen ja ottaa samalla olemassa olevasta ja tulevasta teknologiasta kaikki hyöty irti.

Käsittelemme tässä blogissa työttömyysturvan ja työelämän ilmiöitä. Kirjoituksilla osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun ja pohdimme ajankohtaisia tapahtumia. Blogi ei ole neuvontaa. Neuvontaa työttömyysturva-asioissa saat asiakaspalvelustamme sekä ohjeet ja tuki -osiosta.

Näistä puhutaan

Takaisin Pulssin etusivulle

Linkki kyselyyn