Kuvassa tähdenmuotoinen heijastin, joka loistaa

Vuosi 2021 – mitä tapahtui suurten lukujen takana?

Kulunut vuosi oli työntäyteinen ja vauhtirikas, aivan kuin edellinenkin. Pandemia jatkui, mutta me osasimme ottaa sen vastaan jo melko tottuneesti. Vuoden varrella ansioturvaa tarvitsi todella moni, vaikka työttömyys kääntyikin keväällä pitkään laskuun. Me YTK:lla kehitimme palveluitamme ja kuljimme monen historiallisen rajapyykin läpi ja yli. Mitkä olivat kuluneen vuoden huippukohdat ja avainluvut?

Käsittelimme yli 700 000 hakemusta

Olemme tänä vuonna saaneet ja käsitelleet melkoisen määrän hakemuksia. Tätä kirjoitettaessa niitä on tarkkaan ottaen käsitelty 719 416 kappaletta. Hakemusten määrä ylittää muun muassa Helsingin asukasluvun (658 339) kirkkaasti.

Aivan viime vuoden tasolla hakemusmäärissä ei kuitenkaan olla – ja hyvä niin! Koronapandemian alkuvuonna 2020 kaikki ennätykset lyötiin, ja saimme käsiteltäväsi jopa 783 995 hakemusta. Tämä johti nopeisiin rekrytointeihin, automaation kehittämiseen ja prosessien jouduttamiseen. Kehitystyötä on kuluvana vuonna jatkettu ja suuri hakemusmäärä otettu vastaan hallitusti.

Maksoimme yli 800 miljoonaa euroa etuuksia

Tänä vuonna olemme ehtineet maksaa etuuksia jo 827 miljoonaa euroa, ja summa tulee vielä vuoden loppupäivinä kasvamaan. Tällä rahamäärällä voisi hankkia vaikkapa neljä kappaletta ensi vuonna liikennöintinsä aloittavia M/S Viking Glory -risteilijöitä (kauppahinta 194 miljoonaa euroa) tai yhdeksän kappaletta Airbus A320 -matkustajalentokoneita (89 miljoonaa euroa / kpl) – ja rahaa jäisi vielä kelpo matkatarjoiluihin.

Vastasimme yli 400 puheluun joka arkipäivä

Puhelimemme ovat jälleen olleet kuumina. Olemme vastanneet tänä vuonna jo 104 929 puheluun. Se tarkoittaa yli 400 puhelua jokaista arkipäivää kohden. Asiakaspalvelumme on auttanut jäseniämme mitä moninaisemmissa asioissa. Tänä vuonna meille on tullut paljon kysymyksiä muun muassa omavastuuajasta ja työssäoloehdon täyttymisestä. Voit lukea näistä aiheista lisää linkkien takaa. Tietopankistamme löytyy muutenkin kaikki olennainen ansioturvasta.

Viilasimme bottiamme yhä paremmaksi  

Asiakaspalvelurobottimme Iiris oppi tänä vuonna yhtä ja toista uutta. Bottikuiskaajamme kehittivät Iiristä yhä etevämmäksi, ja se ahersi väsymättä asiakkaidemme auttamiseksi. Iiris kävi tänä vuonna yli 45 000 keskustelua. Kysytyimmät asiat liittyivät jäseneksi liittymiseen ja hakemuksen käsittelyaikaan. Molempien tiimoilta Iiris pääsi neuvomaan lähemmäs 10 000 kertaa. Myös jäsenmaksusta, työttömyyden alkamisesta ja päivärahan saamisen ehdoista juteltiin Iiriksen kanssa tuhansia kertoja. Suurin osa kysymyksistä liittyi ansioturvaan, mutta innostuipa joku jopa kysymään Iirikseltä vinkkejä talvirenkaiden vaihtamiseen!

Ylitimme 500 000 jäsenen rajan

Kaikille avoin ja itsenäinen YTK on jo pitkään ollut Suomen suurin työttömyyskassa. Nyt olemme jo yli puolen miljoonan jäsenen yhteisö. Historiallinen rajapyykki täyttyi 12. huhtikuuta, jolloin kassaamme liittyi 201 uutta jäsentä. Tällä hetkellä jäseniä on hieman yli 508 000. Se tarkoittaa osapuilleen joka neljättä suomalaista palkansaajista. Kasvumme jatkuu tasaisena: meille liitytään kaikilta ammattialoilta maan joka kolkasta.

Tuuletimme luutuneita käsityksiä työttömyydestä

Toukokuussa lähdimme murtamaan työttömyyden myyttejä maailmanmestari Petra Olli kampanjakasvonamme. Toimme keskustelun muun muassa Helsingin Sanomien kanteen, kotisivuillemme ja sosiaaliseen mediaan #tämäkinvätystässä -tunnisteella. Saimme kampanjasta vinon pinon kiittävää palautetta. Kyse ei ollut vain yksittäisestä ulostulosta: työttömyyden mielikuvien muutostalkoot jatkuvat.

Täytimme 30! 

2021 oli meille moninkertainen juhlavuosi. Puolen miljoonan jäsenen lisäksi saavutimme kolmikymppisen kassan rajapyykin. YTK merkittiin työttömyyskassarekisteriin 18.9.1991, ja tästä päivämäärästä alkoikin melkoinen matka. Lue lisää vaiheistamme täältä.


Juttu on kirjoitettu 23.12., joten koko vuoden osalta luvut tarkentuvat vielä.