Ensihakemusten käsittely on ruuhkautunut alkuvuonna
Olet saattanut alkuvuonna joutua odottamaan erityisesti ensihakemuksesi perusteella maksettavaa päivärahaa jopa yli 20 päivää. Olemme pahoillamme viivästyksestä.
Kuten tiedät, YTK Työttömyyskassa on Suomen suurin ja työttömien jäsentemmekin määrä on melkoinen. Kuukausittain saatamme maksaa noin 40 000 henkilölle päivärahaa. Suuri osa näistä päivärahoista on ns. jatkohakemuksia, joiden osalta tiedot on jo täytetty eikä muutoksia hakemuksiin tule. Ne käsitellään pitkälti automaation avulla ja maksut liikkuvat vilkkaasti.
Osa hakemuksista on ensihakemuksia, joiden käsittelyssä tarvitaan usein lisätietoja. Kun näitä hakemustyyppejä tulee yllättävän paljon, käsittelyssämme näkyy viiveitä. Niin on esimerkiksi käynyt alkuvuonna, eli ensihakemuksia on tullut enemmän kuin ennustimme. Kaiken kaikkiaan työttömyys on ollut alkuvuonna matalammalla tasolla kuin esimerkiksi viime vuonna vastaavaan aikaan, mutta se, missä vähentyminen on näkynyt, on jatkohakemusten määrä. Pidempään työttöminä olleet ovat työllistyneet, mikä on hyvä asiaa. Automaattisesti käsiteltävien hakemusten määrän väheneminen ei kuitenkaan lisää käsittelijöidemme määrää, kun samaan aikaan ensihakemuksia on tullut enemmän.
Päivärahahakemuksia ei saavu tasaiseen tahtiin, vaan hakemusmäärissä on suurtakin ajallista vaihtelua. Yleensä hakemuksia tulee eniten kuunvaihteessa.
”Hakemusmäärien aaltoilu asettaa haasteita hakemuskäsittelyn järjestelylle ja kokonaisuus on jossain määrin aina kompromissi nopean käsittelyajan ja kokonaistehokkuuden välillä. Pyrimme ennakoimaan tilannetta esimerkiksi seuraamalla tiiviisti työttömyyden kehitystä”, kertoo YTK:n palvelujohtaja Anna Mäkelä-Mäki.
Faktaa käsittelystä:
- Viime vuonna käsittelimme 585 592 hakemusta. Noin 65-70 % hakemusten käsittelystä tapahtuu edelleen käsin.
- Kun saamme hakemuksen, tutkimme lain mukaiset esteet ja edellytykset päivärahan maksamiselle, määritämme maksettavan päivärahan määrän, annamme päätöksen ja siirrämme rahat tilille.
- Viime vuonna maksoimme 643 310 471 euroa jäsentemme tileille.
- Hakemuksen käsittelyyn kuluva aika vaihtelee sen mukaan, minkälainen hakemus on kyseessä. Yhden hakemuksen käsittelyaika voi olla vain muutamia minuutteja, kun taas toiseen kuluu useita tunteja.
- Asiakaspalvelumme asiantuntijat vastaavat puhelimessa, chatissä, somessa ja OmaYTK:ssa. Yhteydenottoja meille tulee vuodessa noin 380 000.