Sonja Joensuu

Työttömyyden negatiivinen leima on turha, sanoo YTK:n bottikuiskaaja Sonja

Viidessä maassa asunut, kolmessa yliopistossa ja kuudella eri kielellä opiskellut Sonja Joensuu havahtui koronaepidemian alettua siihen, kuinka moni joutui ahdinkoon irtisanomisten ja lomautusten vuoksi. Halu auttaa kanssaihmisiä toi terveystieteilijän asiakaspalvelu- ja tutkimustöistä YTK:lle.

”Olen kiertänyt maailmaa, mutta alun perin olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta Pohjois-Satakunnasta. Olin jo lapsena utelias; lähes kaikki kiinnosti, ja oman alan valinta tuotti jonkin verran haasteita. Aloin opiskella yliopistolla saksan kieltä ja kulttuuria, mutta tajusin melko pian, etteivät opettajan tai kielenkääntäjän työt ole minulle oikea uravalinta. Ollessani opiskelijavaihdossa Innsbruckissa päätin vaihtaa alaa.

Terveystieteet vetivät minua puoleensa, sillä minua kiinnosti, miten erilaisilla elämäntapavalinnoilla voi vaikuttaa omaan hyvinvointiin ja terveyteen. Opintojen edetessä aloin hahmottaa asian yhteiskunnallista puolta paremmin. Esimerkiksi lainsäädäntö ja poliittinen päätöksenteko vaikuttavat paljon siihen, millaiset mahdollisuudet meillä on rakentaa hyvinvointia. Tein maisteriopintojeni harjoittelun tutkimuslaitoksella Kööpenhaminassa ja pääsin siellä tutkimaan robotiikan ja automatisaation käyttöä ikääntyneen väestön tukemisessa.” 

Työttömien kohtaaminen veti töihin YTK:lle

”Opintojeni loppuvaiheessa työskentelin TE-toimistolla yksityisellä palveluntuottajalla. Ohjaajana rakensin erilaisia tulevaisuuden polkuja yhdessä asiakkaan kanssa. TE-toimistosta näki työttömyyden polusta vain pienen osan, ja minua kiinnosti myös ansioturvan maksajan näkökulma. Se olikin keskeinen syy siihen, miksi päätin hakea töihin työttömyyskassaan. 

Kun koronakriisi iski, minulle tuli vahvasti sellainen olo, että haluan omalla työpanoksellani helpottaa epidemian aiheuttamaa yhteiskunnallista ahdinkoa. Edellisessä työssäni koin, etten voinut auttaa tarpeeksi. Yleinen työttömyyskassa YTK:n arvoista löytyvä välittäminen ja vahva asiantuntijuus auttoivat minua tekemään päätöksen. YTK haluaa aktiivisesti ja määrätietoisesti toimia työttömyysturvan kehittäjänä, mikä on minulle tärkeää. 

Aloitin YTK:lla työttömyysturvaneuvojana huhtikuussa 2020. Siirryin TE-toimiston tiiviistä toimistomiljööstä suoraan kotiini etätöihin, mikä mullisti oman työnteon. Muutos sujui joka tapauksessa yllättävän helposti.” 


Robotin opettaminen on luovaa asiakaspalvelua

”Kattavasta ja onnistuneesta perehdytyksestä huolimatta asiakastyössä aloittaminen jännitti. Muistan vieläkin ensimmäisen puheluni. Se oli monimutkainen tapaus, ja siinä kohtaa mietin, mihin olen oikein ryhtynyt. Varmuutta omaan tekemiseen on kuitenkin löytynyt matkan varrella. Tekemällä itse oppii nopeasti ja tehokkaasti! Varsinkin asiakastilanteiden kautta oma osaaminen kehittyy koko ajan.  

Työni ydin on neuvontatyö, jota teen puhelimessa, viesteissä ja chatissä. Kohtaamiset ovat minulle sydämenasia. Haluan olla aidosti läsnä asiakastilanteissa, ja pyrin välttämään ihmisten lokerointia. Keskustelen asioista ihmisen kanssa siten, että annan toisen olla sellainen kuin on ja kertoa itse omasta tilanteestaan omin sanoin. Sujuva kommunikointi on erittäin tärkeää, sillä mielestäni jokaisen on saatava selkeä ymmärrys kaikista omaan tilanteeseensa vaikuttavista tekijöistä. 

Lokakuun alusta olen ollut yksi YTK:n bottikuiskaajista. Opetamme YTK:n verkkosivuilla työskentelevää asiointirobotti Iiristä vastaamaan itsenäisesti asiakkaiden kysymyksiin. Se osaakin jo ilman apua viedä läpi noin 80 % keskusteluista. Jos löytyy jokin toistuva teema, johon Iiris ei osaa vielä vastata, lähdemme yhteistuumin opettamaan Iiristä asiassa. Chatbotin kehittäminen on yksi esimerkki siitä, miten YTK:lla on keskitytty asiakkaidemme auttamiseen. Minulle se onkin luovaa palvelutyötä parhaimmillaan.”
​​​​​​​

Ripeä reagointi auttaa muutoksissa

”YTK:lla minut on yllättänyt se, miten hyvin poikkeusaikaan on pystytty sopeutumaan erilaisilla toimintatapojen muutoksilla. On ollut organisaatiolle valtava murros, kun yli sata uutta työntekijää ovat kohdanneet pidempään talossa olleet asiantuntijat. Muutos on saatu ketterästi ja sujuvasti rullaamaan. Koronaan varautuminen aloitettiin YTK:lla heti alkuvuodesta 2020, ja sama meno on jatkunut; jos on syytä tehdä muutoksia, niitä tehdään nopeasti.  

Olen työni kautta havahtunut myös siihen, miten monimutkainen ilmiö työttömyys on ja kuinka monet eri asiat ansioturvaan linkittyvät. Työtön-sanalla on edelleen vahva negatiivinen leima, vaikka työttömyyden voi kohdata kuka tahansa itsestään riippumattomista syistä. Stigman purkaminen onkin yhteiskunnallisesti tärkeää.” 

Polkuja hyvään vanhenemiseen

”Työurallani minua kiinnostaa työkyvyn tukeminen ja osatyökykyisten työllistämiseen liittyvät kysymykset, jotka ovat ansioturvassa tärkeä tulevaisuuden kehityskohde. Ikäihmiset ovat itselleni ikäryhmistä mielenkiintoisin. Haluan olla mukana etsimässä välineitä hyvään vanhenemiseen.  

Korona-aika on vaikuttanut omaan arkeeni lopulta suhteellisen vähän. Olen siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että olen saanut etätöitä eikä suosikkiharrastustani suunnistusta ole tarvinnut lopettaa. Metsässä turvavälit pysyvät aivan luonnostaan.  

Odotan kuitenkin kovasti ainoan elossa olevan isovanhempani tapaamista. Olemme menneen vuoden ajan soitelleet säännöllisesti. Puhelumme ovat olleet poikkeusajan parasta antia ja osaltaan lievittäneet ikävän tunnetta. Aika näyttää mitä muuta haluan tehdä. Sitä ehtii pohtimaan, kun maailma alkaa jälleen aueta." 



kiinnostaisiko sinua työskennellä ytk:lla?

Haemme nyt etuuskäsittelyyn uusia osaajia auttamaan jäseniämme työelämän käänteissä. Lue lisää avoimesta paikasta ja hae!

Näistä puhutaan

Takaisin Pulssin etusivulle