Kuvituskuvassa mies katsoo puhelinta

Verkkokeskustelujen näkemykset työttömistä kaipaavat päivittämistä

YTK:n ja DrAI:n yhteistutkimus paljasti, että Twitter-keskusteluissa liikkuu paljon perusteettomia negatiivisia mielikuvia työttömistä. Teemme määrätietoisesti työtä asenteiden muuttamiseksi.

Helsingin Sanomat uutisoi lauantaina 3.4. tutkimuksestamme, jossa kartoitimme suomalaisten Twitter-keskustelijoiden asenteita työttömyyttä kohtaan.

Tutkimus tehtiin yhdessä tekoälypohjaista analyysia tekevän DrAI-tutkimusyhtiön kanssa, ja sitä varten analysoitiin kymmeniä tuhansia suomalaisia Twitter-viestejä vuosilta 2006–2021. Tutkimuksessa paljastui, että lähes joka toinen Twitter-keskustelija piti työttömyyttä työttömän omana vikana.

”Täytyy sanoa, että tulokset olivat meille pettymys. Työttömiin viitataan edelleen hyvin monissa verkkokeskusteluissa laiskan ja luuserin kaltaisilla ikävillä haukkumasanoilla. Samalla näemme päivittäisessä työssämme, kuinka aktiivista ja osaavaa porukkaa työtä etsivät ovat. Työlle mielikuvien muuttamiseksi on todella vahva tarve”, sanoo YTK:n asiakkuus- ja viestintäjohtaja Ilona Kangas.

Koronakriisi on muistuttanut, että melkein kuka tahansa meistä voi jäädä työttömäksi ilman omaa syytään. YTK:n tavoitteena on se, että työtön nähdään arvokkaina yhteiskunnan jäseninä: ei toisena, vaan yhtenä meistä. Tulemmekin tämän vuoden aikana keskustelemaan aktiivisesti siitä, miten asenteita työttömyyttä kohtaan voitaisiin päivittää.

Voit tutustua tutkimusmateriaaliin tästä.