
Hyvä fiilis näkyy asiakkaalle
Mielestämme on tärkeää, että työpaikalla vallitsee ystävällinen ja auttavainen tunnelma. Siksi teemme YTK:lla paljon töitä hyvän työfiiliksen eteen ja se näkyy asiakkaiden palautteissa.
Hyvä yhteishenki ja tekemisen meininki ovatkin teemoja, jotka kantavat meidän joukkuettamme loistaviin suorituksiin. Itse olen ollut YTK:lla jo pitkään ja olen iloinen, että uudet työntekijät aistivat nopeasti hyvän yhteishengen, kuten Anne-Mari kirjoitti omassa blogikirjoituksessaan.
Henkilöstön tyytyväisyyden ja työmotivaation kulmakiviä ovat jokaisen osaamisesta ja jaksamisesta huolehtiminen sekä mielekkäiden työtehtäväkokonaisuuksien rakentaminen. Koulutamme henkilöstöä tuottamaan välittävää ja sujuvaa palvelua jokaiselle asiakkaallemme.
Hyvä kiertää
On tärkeää nähdä ja kuulla säännöllisesti, kuinka asiakkaamme kokevat palvelumme. Mittaammekin päivittäin erilaisin kysymyksin asiakkaidemme kokemusta. Asiakkailta saatu palaute on kuin koulutodistus. Palautteista näemme heti, olemmeko onnistuneet vai jäikö parannettavaa tuleville päiville.
Tuntuu hyvältä saada upeita palautteita. Kuulla ja lukea palautteita, joissa palveluamme arvostetaan. Teemme paljon töitä erilaisin tehtävin, projektein ja koulutuksin, jotta asiakkaamme saisivat palveluistamme erinomaista kokemusta. Kuuntelemme, ohjaamme ja autamme asiakkaitamme heidän vaihtelevissa tilanteissaan yli 100 000 kertaa kuukauden aikana.
Hyvä fiilis työyhteisössä ja onnistuneet koulutukset sekä moni muukin asia tuottavat tulostaan. Asiakkaat saavat palautteiden mukaan päivästä toiseen ystävällistä sekä auttavaista palvelua.
Saamistamme palautteista 80% antaa meille kiitettävän kouluarvosanan 9 tai 10. He ovat sitä mieltä, että suosittelisivat palveluamme kaverilleen ja läheiselleen.
"Homma hoituu"
Esimerkiksi meillä pitkään asiakkaana ollut ja päivärahaakin useampaan kertaan hakenut kiitti palautteella näin: "Yhteistyö on ollut sujuvaa ja kaikki on aina järjestynyt.”
Yhteydenottoja hakemusten käsittelyyn liittyen on vuosien varrelta ollut useita. Hänen yhteydenottonsa on hoidettu mallikkaasti ja meiltä päin on oltu aina aktiivisesti yhteyksissä, kun hakemuksesta on ollut kysyttävää/infottavaa. Sähköinen asiointi on ollut alkuun haasteellista, mutta on tullut neuvojen myötä tutuksi ja sujuvaksi käyttää. Jäi eläkkeelle ja käsittelijä antoi vielä viimeisen hakemuksen yhteydessä neuvot eroilmoituksen tekemiseen ja toivotti asiakkaalle mukavia eläkepäiviä.
Rakentavaa palautetta
Kaikki palaute ei toki ole ruusuista, eikä pidäkään olla. Yleisesti ottaen voidaan kuitenkin todeta, että saamme todella vähän ns. rakentavaa palautetta. Tarkoitan tällä kriittisiä palautteita ja heikkoja arvosanoja. Näidän palautteiden tilanteissa emme ole onnistuneet asiakkaan toivomalla tavalla tai nopeudella.
Haluamme ymmärtää asiakkaan tilannetta paremmin sekä löytää myös toimintaamme tukevia kehitysideoita. Näin ollen on tärkeää saada kaikenlaista palautetta. Käymme läpi kaikki palautteet ja yritämme tavoittaa myös asiakkaan tämän jälkeen, jos kokemus on ollut huono. Hyvin usein avoin vuorovaikutus asiakkaan kanssa johtaa molemmin puoliseen hyvään ja ymmärrystä lisävään lopputulokseen.
Uskon vahvasti, että meillä on aina mahdollisuus kehittyä paremmaksi asiakaspalvelijaksi erilaisia tapojamme kyseenalaistaen ja asiakkaiden palautteita hyödyntäen.
Kiitos asiakkaillemme kaikista palautteistanne. Jokaisella on meille suuri merkitys, sillä olemme täällä teitä varten <3

Anna Mäkelä-Mäki, asiakaskokemusjohtaja
Anna on täysi-ikäinen YTK:lainen, eli jo pitkään talossa vaikuttanut tekijä. Vuosien aikana Anna on ollut monessa mukana ja saanut kasvaa organisaation mukana. Tällä hetkellä Anna vastaa YTK:lla asiakaskokemuksen kehittämisestä. Hän rakastaa joukkueurheilua, joten yhteen hiileen puhaltaminen positiiviisella otteella on se, mitä Anna tuo mukanaan. Annalle YTK:n joukkue on muodostunut tärkeäksi osaa elämää erinomaisten työkaverien ja yhteiskunnallisesti merkittävän työn kautta. Annalla siis sykkii vihreä sydän vahvasti.
Käsittelemme tässä blogissa työttömyysturvan ja työelämän ilmiöitä. Kirjoituksilla osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun ja pohdimme ajankohtaisia tapahtumia. Blogi ei ole neuvontaa. Neuvontaa työttömyysturva-asioissa saat asiakaspalvelustamme sekä ohjeet ja tuki -osiosta.