Neljä juoksijaa hyppäävät yhdessä tuliesteen ylitse - YTK

Leiritulilla

Haloo, kuuluuko? Asiakaspalvelun ytimessä hälvennetään epävarmuutta ja kohdataan lajitovereita inhimillisesti. Miksi jäädä yksin ihmettelemään päivärahahakemuksen kiemuroita, kun hyvät neuvot ovat saatavilla ja tutkitusti priimana.

Joukkovoimaa

Ihmisen perustarpeista tärkeimpiä ovat joukkoon kuuluminen ja selviytyminen. Kivikaudella ja muinaisina aikoina joukkoon kuulumattomuus merkitsi kuolemaa. Pieni eläinlaji nimeltä ihminen kokoontui yhteisen nuotion ääreen lämmittelemään, viestimään ja vahvistamaan yhteyttä. Siten turvattiin lajille seuraava päivä ja sitä seuraava. Yhteistyöllä saatiin mammutti kaadettua ja rakennettua suojaa vaaroilta.

Miksi pitäisi väheksyä nykypäivänäkään tarvetta turvallisuudentunteeseen? Vaikka elämme maassa, jossa moni asia on meille turvattu, on vain inhimillistä tuntea epävarmuutta, kun ympärillä tutut asiat muuttuvat.  Työttömänä ja lomautettuna voi olo olla hutera, kun toimeentulo onkin muussa kuin oman ponnistelun varassa.

Hakeutuminen yhteyteen lajitoverin kanssa käy meiltä luontevasti. Ihmisen psyyke on tutkimusten mukaan rakentunut muun muassa siten, että sillä on toisaalta pienemmän ponnistuksen periaate. Turvallisuudentunnettaan ihminen pyrkii nykypäivänäkin vahvistamaan kaikilla mahdollisilla keinoilla ja vaistonvaraisesti ajatus kääntyy toiseen ihmiseen. Mikäs sen helpompaa?

Merkkijärjestelmästä merkityksiin

Leiritulien aikaan ei ollut tietokoneita eikä puhelintakaan, mutta puhua ihminen osasi jo silloin, tiettävästi. Kun aikanaan ruoasta piti osata neuvotella muidenkin tarvitsijoiden kanssa, edelleen ihmisen kivikauden aivot haluavat varmistaa, voiko huomenna hankkia ruokaa ja onko suoja pään päällä: Menikö hakemukseni oikein? Ymmärsinkö yksityiskohdat? Tuleeko päivärahani? Saanko annokseni mammutista?

Suorassa asiakaspalvelussa ratkeaa moni asiakkaan mieltä askarruttava seikka. Yksi tarve on ylitse muiden: halu vahvistaa omaa käsitystä ja tahto tukeutua toiseen ihmiseen. Se on meissä sisäänrakennettua. Aina netistä ei ole avuksi, saamaansa tietoa ei osaa tulkita tai kaipaa vain ihmisen ääntä, kun kysyttävää tulee.

Oljenkortta vahvempi

Soita meille! Jos mietityttää, mitä sitä yksin pohtimaan ja eksymään neuvojen viidakkoon. Pohditaan yhdessä. Vaikka kaikkeen maailmassa löytyy nykypäivänä toimintaohje, meillä on halu auttaa sinua. Mekin olemme niitä, jotka istuvat mielellään leiritulen äärellä. Täällä on oikeita ihmisiä. Yhdessä Toisten Kanssa.

Maarit Nevalainen, työttömyysturvaneuvoja, YTK

Maarit Nevalainen, työttömyysturvaneuvoja

Maarit työskentelee YTK:lla asiakasrajapinnassa.  Hän on kiinnostunut monista asioista mutta innostuu eniten ihmisistä ja ilmiöistä. Kirjoittajana Maarit tarkastelee maailmaa ennen muuta sanojen merkitysten kautta ja hänen mielestään jokainen teksti tarvitsisi pienen tujauksen huumoria.

Käsittelemme tässä blogissa työttömyysturvan ja työelämän ilmiöitä. Kirjoituksilla osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun ja pohdimme ajankohtaisia tapahtumia. Blogi ei ole neuvontaa. Neuvontaa työttömyysturva-asioissa saat asiakaspalvelustamme sekä ohjeet ja tuki -osiosta.

Näistä puhutaan

Takaisin Pulssin etusivulle