
YTK uusin silmin
Anne-Mari aloitti YTK:lla operatiivisena johtajana viime joulukuussa. Koronavuosi on ollut haasteita täynnä ja työsarkaa on ollut melkoisesti. Kaiken keskellä Anne-Mari on nähnyt YTK:n vahvuudet.
Hyppäsin mukaan YTKn mainioon joukkoon joulukuussa. Aloituksesta on siis nyt kulunut hieman yli puoli vuotta, ja nyt on hyvä hetki hieman vetää yhteen kulunutta ajanjaksoa.
Koronan vaikutukset näkyvät jäsentemme työllisyystilanteessa edelleen ja ajanjakso on ollut työntäyteinen. Olemme käsitelleet alkuvuoden aikana hurjan määrän hakemuksia ja vastanneet lukuisiin puheluihin, viesteihin ja chat-keskusteluihin.
Kova työ näkyy asiakastyytyväisyydessä
Se tuli selväksi heti alkumetreillä, että tässä talossa on totuttu huhkimaan jäsenten hyväksi ja niin on nytkin tehty suurella sydämellä, asiantuntemuksella ja joutuisasti. Hakemusmäärät ovat olleet odotettua merkittävästi isompia ja teimmekin alkuvuonna erilaisia järjestelyjä varmistaaksemme, että saamme käsittelyajat pysymään kohtuullisina. Keskityimme palvelemaan asiakkaita ja palkkasimme myös lisää henkilökuntaa.
Tahti on koko kevään pysynyt kovana, mutta käsittelyajat ja vastausprosentit asiakaspalvelussa ovat pysyneet lähes koko kevään palvelulupauksissamme, vain muutamia hetkiä on ollut, jolloin käsittelyajat ovat venyneet ja näissä tilanteissa on pyritty nopeasti kääntämään kaikki loputkin kivet, jotta asiakkaat eivät joudu hankalaan tilanteeseen maksujen venymisten vuoksi.
Olemme myös tehneet määrätietoista asiakaskokemuksen kehittämistyötä varmistaaksemme, että kiireessäkin asiakkaan tyytyväisyys ja tunnekokemus pysyvät erinomaisena. Seuraamme erityisellä huolella asiakaspalautteita ja pysähdymme analysoimaan mahdolliset poikkeamat.
Kaiken kaikkiaan YTKn asiakaspalautteet ovat olleet erinomaisella tasolla ja ne ovat kevään edetessä ja kesän alkaessa entisestään nousseet.
YTK:n vahvuus on YTKlaiset
Koronavuosi on ollut YTKlle ja YTKlaisille suuren muutoksen vuosi. Organisaation koko on tuplaantunut ja tämä on tapahtunut etänä, ilman, että olemme päässeet tapaamaan toisiamme fyysisesti.
Erityisen kivaa on se, että talossa on siis nyt paljon uusia tekijöitä, jotka tuovat pöytään aina uusia näkökulmia ja nostavat esille uudenlaisia kysymyksiä. Samalla meillä on peruskivenä säilynyt vahva kokeneiden YTKlaisten joukko, joka on nähnyt aiemmat tyrskyt ja myrskyt ja jotka hallitsevat laaja-alaisesti sisällölliset kysymykset.
Tällä monipuolisella, innokkaalla ja vahvalla kokoonpanolla on hienoa olla palvelemassa ja auttamassa jäseniämme entistäkin paremmin.
Välittävä arki syntyy jokaisen läsnäololla
Kesä on jo täällä. Lukukauden päättäjäiset ja kevään valmistuvien juhlat vietettiin vielä tänäkin vuonna poikkeusjärjestelyihin, mutta pääasia on, että ilmassa on toivoa ja saavutusten riemua.
Ajat ovat olleet kovin erilaisia, ne ovat koetelleet monia ja myös väsymystäkin on ollut matkan varrella. Mutta juuri nyt on hyvä hetki hengähtää, antaa kesäisen valon ja luonnon tuoda voimia.
Voimme antaa toisillemme mainion lukukausitodistuksen, kiittää ja kannustaa ja ajatella toisistamme hyvää. Yhdessä voimme luoda entistä myötätuntoisempaa ja välittävämpää arkea.
Sitä varten myös me YTKlaiset olemme olemassa.

Anne-Mari Saarensilta, operatiivinen johtaja 2020-2021
Anne-Mari kävi auttamassa YTK:ta pahimpien korona-aikojen ylitse.
Käsittelemme tässä blogissa työttömyysturvan ja työelämän ilmiöitä. Kirjoituksilla osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun ja pohdimme ajankohtaisia tapahtumia. Blogi ei ole neuvontaa. Neuvontaa työttömyysturva-asioissa saat asiakaspalvelustamme sekä ohjeet ja tuki -osiosta.